O firmě
Společnost Henniges Automotive,s.r.o. (dále jen „Společnost“) byla součástí nadnárodního koncernu téhož jména ( dále jen „HA“) se sídlem ve Farmington Hills v USA a zabývala se zejména výrobou pryžových dílů a antivibračních systémů pro osobní automobily. S touto výrobou koncern v ČR navazoval na dlouholeté tradice fy. Optimit. Ta prošla ve své historii různými peripetiemi a patřila různým vlastníkům, z nichž na stav v r. 2008 měli největší vliv poslední dva – investiční společnosti Cerberus a v r.2007 investiční společnosti Wynchurch – poslední vlastník před prodejem HA .Byla to právě rozhodnutí managerů z Cerbera, kteří zřejmě chtěli celou Společnost co nejvíce „zefektivnit“ a následně s maximálním ziskem prodat. To vedlo k řadě fatálně chybných rozhodnutí, která se Společnosti později vymstila – zejména zavedený systém, kdy se rozhodnutí přijímala v bodě A a odpovědnost za tato rozhodnutí a jejich důsledky měl bod B, aniž by mu však byly svěřeny prostředky a pravomoci, jak se s touto odpovědností vyrovnat.
Zde přinášíme pokračování článku – Henniges Automotive Story (1. část)
- Výsledky
Porovnání výsledků dosažených v průběhu popisovaného období je složitější. V r.2008 krize pouze začínala, zatímco v r. 2009 byla již v plném proudu. Přesto se podařilo přidanou hodnotu zvýšit 7x, osobní náklady zredukovat o 19%, náklady na materiál a energie o 36% (hlavně redukcí zmetkovitosti) a podíl služeb dokonce o 70%. Při poklesu tržeb o 40% se provozní HV vyšplhal z ca mínus 600 mil.Kč na kladných 7 mil.Kč.
- Průběh insolvenčního řízení (IŘ)
IŘ Společnosti mělo poněkud specifický charakter, vzhledem k tomu, že Společnost:
- nebyla zadlužená u bank a prakticky neměla bankovní úvěry, řádně vyplácela mzdy a platila sociální a zdravotní pojištění.
- dlužila prakticky pouze uvnitř skupiny HA a to jak za finanční půjčky, které ji poskytly ostatní členové skupiny na financování ztrátového provozu, tak pochybné závazky za vnucené a nikdy neobjednané „služby“ německých sester.
- dlužila po splatnosti mimo skupinu HA ke dni podání návrhu na insolvenci marginální částku cca 3,5 mil Kč, přičemž na účtech měla více než 10 mil.Kč, čili z tohoto pohledu nebyla insolventní. Jednalo se většinou o různě zpochybněné závazky, které byly předmětem vyjasňování, nebo dalšího jednání.
K rozhodnutí podat návrh na IŘ vedly majitele následující důvody:
- Záměr přesunout výrobu z ČR do SRN. Toto bylo rozhodnutí naprosto mimo ducha doby a německé sestry byly při tom v IŘ. Záměr přesunout výrobu byla podpořen tlakem odborů v SRN a německého insolvenčního správce.
- Společnost byla v pronájmu u vlastníka nemovitostí, společnosti CTP. Společnosti se zavázala je využívat a platit (poměrně vysoký) nájem po dobu minimálně 15 let. V případě předčasného vypovězení smlouvy by hrozily Společnosti značné sankce – majitelé si uvědomili, že bude-li společnost v insolvenci, sankce se neplatí.
- Zásadní podmínkou k přesunu výroby, zejména programu A-B8 byl však souhlas zákazníka, tj. koncernu VW. Ten transferu výroby nikterak nefandil, neboť si byl vědom technických a organizačních problémů s přesunem a rovněž potíží s výrobou dostatečné předzásoby. Krizový štáb VW svolal v listopadu jednání do Ostravy, kde se chtěli jeho vedoucí pracovníci přesvědčit o stavu věci a přijmout rozhodnutí. Zúčastnil jsem se tohoto jednání společně s FŘ a s vedoucími pracovníky Společnosti jsme připravili prezentaci našich představ o další výrobě v ČR a o výsledcích našich dosavadních opatření, která již přinesla některé pozitivní výsledky. Prezentace pozice HA byla sama o sobě od začátku v režii německých pracovníků HA a VP pro Evropu – nicméně jejich koncepce transferu byla krizovým štábem VW odmítnuta. Poté jsme zahájili my se svou prezentaci, předpokládající zachování výroby v Ostravě – ta byla štábem VW označena za lepší a byl vyžádán návrh společného postupu s tím, že tento bude prezentován v polovině prosince.
Zmíněná druhá prezentace byla vypracována opět bez nás v duchu „Zrušení výroby v ČR a transfer do SRN“ a byla v naprostém rozporu s tím, co jsem hlásal v listopadu v Ostravě, takže nakonec jsem se rozhodl trvat na svém stanovisku a prohlásil jsem, že jsem se na prezentaci nepodílel a s jejím obsahem nesouhlasím. Přes všechny peripetie, které jsem po návratu prožil, jsem zůstal na pozici GŘ a jednatele a naši strategii jsme následujícím roce a půl realizovali. Všechno ale již probíhalo pod vedením insolvenční správkyně bez vlivu centrály HA.
Naším cílem bylo v rámci IŘ Společnost prodat. Proto jsme potřebovali záruky, že budeme mít další zakázky a nové programy. Při tom jsme zažili mnohá dobrodružství, ale bohužel, zde jsme neuspěli. Potenciální investoři byli ochotni Společnost koupit, když budeme mít zakázky a nové programy. Odběratelé zas byli ochotni nám zadat nové programy, až budeme mít nového vlastníka. Tím se bludný kruh uzavřel, nakonec jsme majetek Společnosti rozprodali a ta byla zrušena.
- Ohlas zákazníka – otázkou zůstává, kdo byl vlastně našim zákazníkem. Původně jistě management HA – jeho členům jsme asi svým sveřepým chováním moc radosti neudělali.
- Zamyšlení – hodnocení –
Celá akce probíhala v letech 2008-2010 v době vrcholící krize a pro mě to bylo první setkání s problematikou insolvenčních řízení.
- Členové managementu a pracovníci Společnosti se zachovali obětavě a pro záchranu udělali maximum.
- Insolvenční správkyně se vyjádřila ve své zprávě. JUDr Martínková prokázala vysokou profesionalitu – v současné době představuje v oboru IŘ špičku a celostátní autoritu.
- Nadřízení manageři a kolegové ze sesterských firem HA – pro ně jsme byli jen menší komplikace, nic, co by je dlouhodobě rozhodilo, ale naše tvrdošíjnost a hlavně výsledky nám přece jen zvýšily reputaci v rámci HA
- Co fungovalo dobře – komunikace uvnitř Společnosti, komunikace a spolupráce s insolvenční správkyní, spolupráce s Krizovým štábem VW a většinou dodavatelů, včetně CTP
- Co fungovalo méně – méně nefungovalo nic. Buď to fungovalo perfektně, nebo vůbec.
- Co nefungovalo vůbec – komunikace a spolupráce v rámci HA těsně před a po vyhlášení IŘ.
- Co mě překvapilo – lehkost, s jakou byla hozena přes palubu firma s aktivy v řádech stovek milionů Kč, s tradicí, historií a jistým know-how a taky osudy tisíců lidí.
- Co byste udělali lépe – přemluvil bych kolegy, abychom převzali Společnost a provozovali ji. I to nám bylo nabízeno.
- Co jste se naučili a jak to použijete v budoucnu :
- stmelit kolektiv a získat jeho podporu a řešit krize, kdy je málo času na rozhodnutí;
- velmi jsem se poučil o problematice insolvenčních řízení a prakticky prošel celým procesem
- dospěl jsem k názoru, že v kritických situacích je někdy nutné a možné ustoupit lidské blbosti, protože ta může být poučena, nikdy by se však nemělo ustupovat zlu – z něj se dobro udělat nedá.
Za tým BL4U Jan P.