O firmě
Společnost Henniges Automotive,s.r.o. (dále jen „Společnost“) byla součástí nadnárodního koncernu téhož jména ( dále jen „HA“) se sídlem ve Farmington Hills v USA a zabývala se zejména výrobou pryžových dílů a antivibračních systémů pro osobní automobily. S touto výrobou koncern v ČR navazoval na dlouholeté tradice fy. Optimit. Ta prošla ve své historii různými peripetiemi a patřila různým vlastníkům, z nichž na stav v r. 2008 měli největší vliv poslední dva – investiční společnosti Cerberus a v r.2007 investiční společnosti Wynchurch – poslední vlastník před prodejem HA .Byla to právě rozhodnutí managerů z Cerbera, kteří zřejmě chtěli celou Společnost co nejvíce „zefektivnit“ a následně s maximálním ziskem prodat. To vedlo k řadě fatálně chybných rozhodnutí, která se Společnosti později vymstila – zejména zavedený systém, kdy se rozhodnutí přijímala v bodě A a odpovědnost za tato rozhodnutí a jejich důsledky měl bod B, aniž by mu však byly svěřeny prostředky a pravomoci, jak se s touto odpovědností vyrovnat.
Úvod
V průběhu let 2007-2008 se Společnost dostala do značných potíží z celé řady důvodů:
Překážky a problémy.
Do společnosti jsem nastoupil v červenci 2008 a mým úkolem bylo Společnost stabilizovat, vyvést ze ztrát a připravit ji k přijetí nových výrobních programů.
Opatření a strategie nápravy
28.11. 2008 podali majitelé Společnosti návrh na zahájení insolvenčního řízení podle Zák.182/2006 a insolvenční správkyní (dále „IS“) byla soudem jmenovaná JUDr Kateřina Martínková z Ostravy. Zároveň byl v SRN podán obdobný návrh na Vlastníky, tj. německé společnosti HA. Tím se situace zkomplikovala, protože německý insolvenční správce se cítil oprávněn disponovat se Společností jako majetkem subjektů nacházejících se v insolvenci a navíc vyžadoval okamžité splacení pohledávek, které Vlastníci měli vůči Společnosti. Když neuspěl ani s jedním z požadavků, zakázal jakékoliv podnikatelské operace mezi německými společnostmi a Společností a přikázal i přerušit elektronické komunikační prostředky. Společnost se tím octla bez možnosti komunikace se zákazníky (EDI) a prakticky se nedala řídit, protože nefungovaly sklady, ani účetnictví. Navíc nefungovalo zásobování, které se zajišťovalo rovněž centrálně ze SRN.
V nastalé situaci jsem stanovil následující úkoly, které bylo nutné řešit paralelně:
V průběhu r. 2009 byly dosaženy následující redukce nákladů:
Pokračování příště.
Za tým BL4U Jan P.