Shrnutí
Před pár lety, když už na druhé straně Atlantiku vypukla hypoteční krize a u nás se oficiálně informovalo o tom, že nás se to netýká, že naše banky jsou zdravé a ekonomika silná, jsem nastoupil do nejmenované americké stavební firmy, abych jí pomohl k rozvoji, růstu, rebrandingu a expanzi do nových oblastí. Po necelých 3 letech jsme museli za 3 měsíce ukončit veškeré aktivity firmy, která měla tržby v řádech stovek mil. korun, patřila k TOP 10 v oboru v CZ/ SK a měla desítky aktivních zakázek.
Jak to začalo
Po nástupu jsme se domluvili s vedením společnosti na skvělém zaškolovacím plánu, jak navštívím všechny naše pobočky v střední Evropě, seznámím se s klíčovými manažery, zúčastním se postupně jednání klíčových oddělení a jak se zapojím do firemních aktivit.
Po 3 dnech za mnou přišel generální ředitel a řekl mi, že pan obchodní a marketingový ředitel dal výpověď, že po dohodě s GŘ odešel okamžitě a nabídl mi dočasně tuto manažerskou pozici, než najdeme někoho z trhu, nebo povýšíme někoho interně.
Souhlasil jsem, změna je život.
Projekt č.1) – Rozvoj společnosti
Jako Interim obchodní ředitel jsem zjistil, že:
Po návrhu a diskusi s top managementem jsme zorganizovali:
Po několika měsících se naše americká mateřská společnost rozhodla přejmenovat všechny firmy v Evropě v rámci rebrandingu a tak jsem jako Interim marketingový ředitel začal pracovat na rebrandingu našich společností na trhu CZ / SK
Chtělo to ale ještě něco navíc. Něco úderného, lehko zapamatovatelného. Výstižný slogan, jednoduchý, ale profesionální, kterým se pak společnost bude prezentovat na všech marketingových materiálech, webu, vizitkách. Dali jsme dohromady tým: každé oddělení nominovalo člena, a po společném sezení a brainstormingu jsme představili kolegům výsledný slogan, naše motto.
Obchod a marketing jsme tedy už nastavili, ale proč klesají marže?
Úspěšně se nám podařilo vybrat nového obchodního ředitele. S pomocí assessment centra, porovnáním mezi kandidáty externími a interními. Uspěl kolega, branch manažer naší ostravské pobočky, kterému jsem s radostí předal pravomoci a vědomosti z mojí mise.
Zatím co jsme řešili marketing a rebranding, kolega obchodní ředitel usilovně pracoval a chystal rozpočet na další rok. Po konzultacích předloženého budgetu v top managmentu jsme si uvědomili:
Jak tedy dál?
Navrhoval jsem, ale neprosadil: propouštění zaměstnanců spojené s přehodnocením našeho působení v regionech podle Paretova pravidla 80/20.
Po poradě vedení byla většina kolegů proti zeštíhlení poboček, výsledkem bylo rozhodnutí:
„Proškolíme manažery na efektivní práci a time managment“
„Proškolíme obchodníky, aby lépe vyjednávali a budeme více sledovat CRM, stanovíme jim vyšší cíle“
„Implementujeme nový podnikový ERP systém dřív, než nám z centrály naordinují SAP apod.“
„Přijmeme Key account manažera, ten se bude víc starat o naše klíčové zákazníky“
„Musíme optimalizovat logistiku, vyloučit chybovost při vývozech materiálu“
Chtělo to změnu přístupu nebo změnu segmentu působení?
V dalších měsících jsem se již jako Interim Business development manažer nejdřív zaměřil na naše pobočky v jiných zemích, inspiroval jsem se pobočkami v Británii a Holandsku a zjišťoval, proč mají tak vysokou využitelnost materiálu v průběhu celého roku (tedy i v zimě) a proč jsou tak úspěšné.
A proto jsem navrhnul a prosadil s nově motivovaným týmem:
Do rozvoje společnosti jsme investovali hodně času a energie, ale…
A tak, po budget meetingu v evropské centrále, poté, co nám zamítli náš opravený vyrovnaný rozpočet s „nulou“, jsme si uvědomili, že pokud se chceme dostat ke kladnému výsledku, budeme muset důsledně a bez emocí osekat fixní náklady, prostě „cost cutting“.
Tentokrát na interní poradě top managementu už nikdo neoponoval…
Pokračování příště…