Kam kráčíš české pivo ?

V zásadě piji raději víno, ale jakmile se venku oteplí a vysvitne slunce, roste moje chuť na pivo.
Nejsem zrovna piják, že bych dal deset kusů a šel domů, ale dobré pivo si dám rád. Vlastně jsem trochu divný konzument, nechodím vlastně klasicky do hospody, pivo si radši dám doma, když je schované v lednici. Preferuji plechovky, dobře se skladují, nerozbije se to,neřeším vracení skla a není mi líto znehodnocení toho kusu jako odpadu. Jelikož od sebe nečekám ty pijácké výkony, nestojí moje konzumace na množství, ale na kvalitě. Chci si to užít, cenu neřeším, tři kousky mě „nezabijou“ alkoholem, ani finančně. Potřebuji mít pocit, že to pivo vlastně „jím“ a ne že ho piji. Moc se v těch kategorizacích nevyznám, takže budu pracovat s termínem „husté a silné“ pivo.

Co je pro mě ještě důležité?
Jasně, pivo mi musí chutnat, občas jsem vyzkoušel nějaká super „hustá“ piva, ale vypadalo to jako hřebíky a chutnalo to jako rezavé hřebíky…
Design, sklo je nádherný materiál, ušlechtilý, vznešený, nadčasový, hygienický a krásný. Libí se mi i plechovky, elegance hliníku, dokonalý tvar, technologie obalu dotažená k dokonalosti a ty možnosti potisku jsou téměř nekonečné. Ať už lesk nebo mat, je to paráda a v zásadě umělecké dílo.

A proč tu pěji ódu na pivo?
V Čechách se vyprodukuje ročně okolo 20 mil hektolitrů piva. Téměř matematickou polovinu pohltí japonský Asahi, tedy Prazdroj, Gambrinus, Kozel & spol. Uf, to je číslo. Druhým největším producentem je Staropramen, respektive Molson Coors, což je „staráč“, Bráník, Ostravar a další. Tím třetím je Heineken, kdo by ho neznal. Na další příčce se krčí Budvar, což je státní firma, česká. Následují Pivovary Lobkowicz, PMS, Svijany.. dohromady to dá asi 97% celkové produkce a pak je asi 480 mini pivovarů, které dohromady uvaří něco kolem 400.000 hektolitrů piva, což jsou ta zbývající 3% z celkové produkce.

Slyšeli jste to?
480 mini pivovarů a craft pivovarů uvaří okolo 3% z celkové produkce. Tolik práce, tolik kumštu, tolik lásky, tolik zkušeností. I cesta může být cíl. Ale i tahle krásná práce musí mít ekonomické rácio. A to se s COVIDEM začalo hodně rychle vytrácet. Zavřené hospody pro většinu mini pivovarů znamenají ztráty až 80%, orientace na tento distribuční kanál je prostě natolik zásadní, že její totální výpadek nemůže nikdy skončit dobře. Okénko to nedožene a retail je zcela minimální.

Jde na pivu vydělat ?
Já si pořád myslím, že ano. Má české pivo šanci? Myslím české pivo tady vyrobené českou firmou. Když bude zemi nejhůř, vyjedou z hory blaničtí rytíři a zachrání svou zemi. Je tedy už čas na probuzení českých pivních rytířů, kteří převezmou otěže, spojí pivovary a vytvoří novou sílu českého piva, která se vzedme i proti těm nejsilnějším, uspěje a pozvedne výš prapor české národní pivní hrdosti?

Miroslav Veselý, MBA
Mirek je partnerem zodpovědným za obchod a marketing BL4U s.r.o. Následně získával zkušenosti v krizovém řízení projektů skrze různé obory pro privátní investory, řídil několik úspěšných start up projektů například v oblasti zdravotnictví a FMCG. V rámci své kariéry zastával pozice CSO, CMO, CEO, člen představenstva a jednatel.